Amoozeshi & Elmi

مطالبی در رابطه با علم فیزیک و ..

Amoozeshi & Elmi

مطالبی در رابطه با علم فیزیک و ..

  • ۰
  • ۰


منشاء خاصیت مغناطیسی 

همان‌طور که می دانیم، کوچک‌ترین جزء سازنده‌ی ماده، یعنی اتم، منشاء خاصیت مغناطیسی برخی از مواد است. برای بررسی دقیق‌تر این موضوع، به شکل زیر توجه کنید. در این شکل اتمی شامل یک الکترون نشان داده شده است که افزون بر چرخیدن به دور هسته، به دور خودش نیز می‌چرخد. 

در واقع، منشاء مغناطیسی اتم ناشی از این دو نوع حرکت الکترون است. به این ترتیب می‌توان گفت هر الکترون چرخان، یک آهنربای ریز است. اگر اتم، یک جفت الکترون داشته باشد که در یک جهت بچرخند، آهنربای قوی‌تری را به‌وجود می‌آورند. اما اگر یک جفت الکترون در جهت‌های مخالف یکدیگر بچرخند، بر ضد هم عمل می‌کنند و اثر مغناطیسی یکدیگر را خنثی می‌کنند. به همین سبب است که برخی از مواد خاصیت مغناطیسی از خود بروز می‌دهند و برخی دیگر دارای خواص مغناطیسی نیستند. 

برای مثال، در مواردی مانند آهن، نیکل و کبالت خاصیت مغناطیسی ناشی از حرکت الکترون‌های هر اتم، اثر یکدیگر را کاملاً خنثی نمی‌سازند و تک‌تک اتم‌های این‌گونه مواد دارای خاصیت مغناطیسی ذاتی هستند. 


تصویر
  • ۹۷/۰۸/۲۹
  • سمیع عادلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی